Im więcej dasz swojej pamięci, tym szczodrzej Ci to wynagrodzi
T.Buzan
W procesie uczenia się niezmiernie istotne jest odtwarzanie informacji w trakcie i po zakończeniu nauki.
Odtwarzanie informacji w TRAKCIE uczenia się.
Naukowcy dowiedli, że człowiek zapamiętuje (szczególnie) to, czego uczył się na początku i pod koniec. Cały "środek" gdzieś mu umyka. Sprawdziłam, faktycznie.
Przeczytałam powyższe wyrazy tylko jeden raz. Moim zadaniem było ich odtworzenie:
Efekt nie był zadowalający. Autor książki "Pamięć na zawołanie" radzi, by dzielić materiał do nauczenia się na jednostki czasowe (10 - 50 minut). Dzięki przerwom jesteśmy bardziej wypoczęci, a nasz mózg ma czas na przeanalizowanie przyswojonego materiału. Lewa i prawa półkula "porządkują" zdobytą wiedzę w naszej podświadomości. Przerwy powinny trwać od 2 do 10 minut i należy je spożytkować na przyjemności. Polecam w szczególności słuchanie muzyki, na mnie relaksująco działa Ricky Martin w wersji hiszpańskojęzycznej. Medytacja czy spacer także są mile widziane. Zresztą sądzę, iż każdy z nas ma swój własny, sprawdzony sposób.
Od czasu do czasu warto zrobić przegląd wiedzy przyswojonej i tego, co zostało do nauczenia. Zobaczymy postępy, uspokoimy się wewnętrznie.
Odtwarzanie informacji PO ZAKOŃCZENIU nauki.
Uwaga!!! Po 24 godzinach zapominamy 80% przyswojonego materiału. Metodą zapobiegawczą jest systematyczne przeglądanie i powtarzanie. Druga powtórka powinna mieć miejsce na drugi dzień, następna za tydzień, po miesiącu, po roku, itd. Buzan pisze: "Ci, którzy rezygnują z powtórek, nieustannie uczą się na nowo, i na nowo zapominają".
Przedmioty do wykorzystania w zakładkowych metodach uczenia się według mojego osobistego Artysty:




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz